En väldigt tung termin

Har tagit en liten paus från att skriva här den här terminen. Det har helt enkelt blivit för mycket att tänka på bloggen mitt i allt som har hänt från sent i somras fram till nu. Skolmässigt har det också varit den tuffaste hittills då specifikt en av kurserna som vi läser (smådjurskirurgi...) har krävt att vi har varit på tå konstant. Men det har också varit en av de terminerna som jag har gjort bäst ifrån mig i skolan lustigt nog. 
 
Kurserna som vi har haft i höst har varit:
 
  • Small Animal Surgery,
  • Large Animal Surgery,
  • Food Control and Safety
  • Small Animal Obstetrics
  • Large Animal Obstetrics
  • Small Animal Emergency and Critical Care (Min valbara kurs)
 
I smådjurskirurgin har vi haft olika moduler och i höst har varje colloquium bestått av en praktisk del och en teoretisk del och under varje labb så har vi även +/- prov (det vill säga att vi har en fråga elelr två som vi måste svara rätt på elelr beräkna rätt). Om vi inte hade haft nog med (+) från varje labb så hade det inneburit att vi inte hade fått göra colloquiumet. Har haft lite av en hatkärlek till den här kursen eftersom att den har krävt så mycket, men den ger också så mycket nyttigt och praktisk kunskap som vi definitivt kommer att ha nytta av senare. 
 
Dagen innan jag skulle åka över hit till Kaunas för att börja det femte året här, fick min älskade hund Mio somna in. Vi märkte att han var sjuk i början av sommaren och en stor del av min sommar hemma blev påverkad av att Mio inte mådde så bra. Han hade alldeles för höga njurvärden och hade enligt den första kliniken (mitt gamla jobb) CKD, men eftersom att vi inte var helt nöjda med vården där vände vi istället oss till mitt jobb för en second opinion. Min chef tog på sig att undersöka Mio och vi fick lite ny information med ultraljud, nya blodprov och en ny behandlingsplan.
Det såg ut som att han blev bättre ett tag, men under de sista dagarna i augusti kunde han inte behålla någon mat och hade svårt att komma till ro. 
 
Jag har ofta varit rädd att något ska hända Mio medan jag har varit här borta i Kaunas de senaste fyra åren och när han faktiskt blev sjuk så var jag hemma hela tiden. Det är svårt att tänka på hur länge han nog var sjuk eftersom han döljde sina symptom så gott han kunde in i det sista. 
 
Det har varit en tung höst på grund av det här och det har gjort att min energinivå har varit sämre än vanligt. Det ska bli så skönt att den här terminen snart är över. Längtar så mycket till jul och ledighet, även om en jul utan Mio är helt ofattbart.
 
 
 
 
 
Vi åkte till en fårgård med Large animal obstetrics för att undersöka om tackorna var dräktiga med ultraljud
 
 
 
 
 
 
 
 En vansinnigt lökig bild från grisgården
 
 
 
Ole och jag har tittat på "På spåret" varje fredag som vanligt
 
 
 
 Vi hade en väldigt liten patient under mitt sista nattpass. Han vägde bara 0,5 kg!
 
 
 

 
 Mamma skulle ha kommit hit i september, men blev sjuk så jag fick bo på hotellet själv. Var inte så pjåkigt ändå.
 
 
 
 
Har börjat sitta på VDU och deras bibliotek för att plugga. Deras bibliotek är så mycket bättre än vårat.
 
 
 
 
Vi hade många intensiva Food microbiology labbar i höst.
 
 
Förra helgen var Ole här och vi åt ute en hel del. Skönt att få slappna av lite efter att ha pluggat varje helg i stort sett hela terminen.
 
 
Vår grupp gjorde vår första operation förra veckan! Kastrering av en tik. Agnes och Vlad opererade hunden. Vi andra turades om med de andra uppgifterna.
 
 
 
 
I mitten av september kom Mios aska hem💗
 
 
 
 
I slutet av oktober åkte jag hem till Stockholm över en helg då vi skulle begrava Mio ute på Söderöra
 
 
 
 
 
 
Sov gott min lilla prins, du kommer alltid att finnas med oss💓
 
Allmänt, Veterinärstudent | |
#1 - - Anonym:

Tung höst!💔 Vi får helt enkelt vänja oss vid en ny tillvaro utan vovvis..Blir skönt att du snart kommer hem!❤️🎅🏻 kram mamma

Svar: ❤️
Julia

Upp