Början på det fjärde året!

Och så var det dags för vardag och universitetet igen! Det kändes lite konstigt för mig att åka tillbaka till Kaunas igen efter en lång sommar hemma. Den första veckan var lite tung innan ag kom in i mina vanliga rutiner och träffade alla igen. 
 
Den här terminen känns det som att vi läser färre kurser, men det gör inte att det kommer att bli en lätt termin.
 
De här kurserna ska jag läsa i höst: Special pathology, Small Animal Internal Diseases, Large Animal Internal Diseases, Parasitology och så har vi individuella kurser som vi väljer själva både den här och nästa termin. Den här terminen valde jag att läsa en kurs i ultraljud och under vårterminen ska jag läsa onkologi (läran om tumörsjukdomar). 
 
Vi fortsätter dessutom med den kliniska rotationen det här året. I tillägg till den vanliga rotationen som vi har haft på smådjurskliniken och stordjurskliniken ska vi ha ett nattpass per klinik under det här läsåret. Jag är mindre exalterad över det här då jag verkligen inte gillar att jobba under natten, men som tur är har vi bara ett nattpass per termin. Mitt pass kommer att vara på smådjurskliniken i slutet av september.
 
Annars har det blivit en del spelkvällar och fester med min grupp bland annat. Det har varit så mysigt att få hänga med dem igen efter att inte ha setts på två månader. 
 
Förutom att plugga och vara med mina underbara kompisar här, försöker jag cokså hålla så mycket kontakt med de där hemma också. Framförallt med Ole såklart. Att ha ett långdistansförhållande är inte alltid så lätt, men trots det får vi ändå ihop det med en massa Facetime-samtal, House of the Dragon- kvällar och spelkvällar. Eftersom distansen blir för tuff ibland så bokade Ole en spontanresa hit i slutet av september. 
 
Vi har dessutom äntligen bokat vår weekend-resa över nyår. Från början var det tänkt att vi skulle åka någonstans där ingen av oss hade varit förut. Lättare sagt än gjort. För en månad sedan hade vi kommit fram till att vi skulle åka till Lissabon, men då priserna har ökat extremt mycket betsämde vi oss för att boka en resa till Berlin istället. Det ska bli sååå spännande!
 
I år ska vi också välja ämne och handledare för får masteruppsats som vi ska börja skriva på nästa år och bli färdiga med under det sista året av utbildningen. Jag har kontaktat en potentiell handledare som också är min lärare i Special Pathology. Han är verkligen grym! Nu gäller det bara för mig att hitta ett bra ämne också.
 
 
 
En lever med en massa parasiter :)
 
 
 
 
Well hello again campus!
 
 
 
 
 
En griskulting som föddes med en snabel.
 
 
 
 
 
Allmänt, Veterinärstudent | |
Upp