Sommar(lov): Juli

När två veckor av introduktion på jobbet närmade sig sitt slut, började mitt jobb på riktigt. 
Eftersom jag jobbade heltid under den här månaden bestod mitt liv för det mesta av jobb, jobb och ännu mer jobb. Som tur är har jag haft de bästa kollegorna att jobba med i sommar vilket har gjort det så roligt att gå till jobbet.
Min födelsedag spenderades dels med Mamma och Maja på ett mysigt pensionat, men jag hade också ett kvällspass på jobbet som bjöd på en massa ovanliga patienter den dagen. När jag hade jobbat klart möttes jag med min favoritmiddag; Ostfrallor och nyponsoppa.
Dagen efter åkte vi hem till Stockholm efter att jag hade slutat jobbet. I och med det hade min mini-semester börjat.
Förutom helt underbara dagar på Gotland firade vi också mammas 50-årsdag. Vi såg till att fira henne ordentligt, men ändå lågmält (precis som hon själv ville att det skulle vara). Vi började dagen med en promenad längs med havet och därefter fixade vi en ordentlig födelsedagsfrukost och hon fick sina presenter (ju tidigare desto bättre, eller hur!?). Senare hade vi ett bokat bord för middag på Furillen, men innan det åkte vi till en grillplats som inte låg långt från där vi hyrde vår stuga för veckan. Mammas födelsedag avslutades på Furillen där vi åt finmiddag. Maten var fantastisk! Även om den ibland var lite snofsig, men så är det ju oftast på sådana restauranger. 
Efter ett par mysiga dagar på ön var det dags att åka tillbaka till Falun. Eric och jag tog båten till Nynäshamn där pappa hämtade upp oss. Dagen efter tog jag tåget tillbaka till Falun. Väl ombord följdes inte restriktionerna om social distansering. Som vanligt. 
Resten av juli fylldes av jobb, men jag hann också med att vara med kollegor efter jobbet och under helgerna. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Allmänt | |
#1 - - Vendela:

Verkar som du har haft en härlig sommar!
Har följt din blogg under ditt första år i Kaunas och tycker det är riktigt intressant. Funderar själv på att ev. söka till en veterinärutbildning utomlands om jag inte kommer in i Sverige. Hade varit riktigt intressant att höra dina plus och minus med utbildningen/skolan och att bo och plugga i Litauen om du har tid och lust. Vet du hur det funkar att ha hund med sig?

Vendela

Svar: Hej där!
Så roligt att du har följt min blogg! . Jag vet att de som läser här har skilda meningar om utbildningen och Litauen. Min egna helt subjektiva åsikt är att jag i det stora hela är väldigt nöjd med skolan. Ett minus som jag anser har blivit till ett plus är att vi inte läser våra kurser i block. I genomsnitt läser vi sju kurser per termin. Det här gör att det i början av det första läsåret kan kännas väldigt stressigt. Däremot gör det här att man lär sig plugga effektivt och att disponera sin tid på rätt sätt. Det är klart att det hade varit lättare att läsa i block, men man vänjer sig!

Oavsett vilket land man väljer att studera i (förutom Sverige såklart), är det alltid tufft att välja att plugga utomlands. Dels på grund av kulturen, men också för att det kan kännas ensamt ibland. Därför tycker jag att det är viktigt att hitta sin klick som man umgås med och att skapa sin egen lilla bubbla.

Ett plus är att de flesta lärarna oftast är måna om att du som student ska förstå och klara kurserna. Lärarnas engelska varierar mycket och vissa lärare har inte alls varit bra, men de flesta tycker jag har varit bra ändå. Det samma gäller nog oavsett vilken utbildning som du läser.

Utbildningens stora minus är helt klart att det är obligatoriskt att läsa litauiska i två år. Det är ett ganska svårt språk och de lärarna som vi har haft har varit ganska dåliga. Däremot kan det vara bra att ta med sig lite av det man lär sig på lektionerna till vardagen för att kunna integrera sig lite i samhället i alla fall.

I övrigt tycker jag att det är ganska lätt att bo i Kaunas och Litauen. De flesta som är unga pratar engelska även om nästan inga äldre inte gör det. Det finns gott om affärer, caféer, parker och restauranger. Det är dessutom billigt att leva här jämfört med Sverige. I vissa fall kan det krocka kulturmässigt i landet. Vissa är inte så service-minded som hemma i Sverige och litauerna kan upplevas som att de inte är så samarbetsvilliga eller artiga. Alla litauer är såklart inte så, men det är också något man blir van vid.

Jag har själv inte med mig hund hit, men jag vet att de som har hund inte har det helt lätt. Däremot är det klart att det går att lösa om man är flexibel. Vissa föreläsningar får man ha med sig hund på, medan andra inte tillåter djur alls. Det finns inga hundgårdar på campus. Det kan vara bra att ha tillgång till cykel för att ta sig hem snabbare om hunden är ensam hemma emellan föreläsningar/labbar. Vissa har frågat andra som går i parallellklasser om de kan passa hunden(arna) en stund om man inte hinner hem emellan. Eftersom att de flesta tycker om djur och hundar brukar det oftast finnas någon som vill och har tid.

Hoppas att mitt svar har hjälp lite i alla fall!

Ha det gott!
Julia Ahlqvist

Upp