Home Sweet Home!

I söndags lämnade jag Litauen för att åka hem till Sverige. De senaste veckorna har det känts som att chansen för att skolan öppnar och att allt skulle bli som vanligt igen är väldigt liten. 

Det har gjort att det har varit svårare att ha motivation för att helt själv sitta i min lilla studentlägenhet. 

Resan hem blev lång och lite dramatisk. Eftersom flygen inte längre går från Vilnius bokade jag en färja från Klaipeda till Trelleborg. Klaipeda ligger på den västra sidan av Litauen och cirka 2 ½ timme från Kaunas. Jag beställde en taxi till Klaipeda och hamnen. Jag var helt övertygad om att jag hade slagit in rätt adress för rätt hamn (då det finns två stycken), men det visade sig att jag ändå var vid fel adress. 

Jag hade inte så mycket tid kvar tills incheckningen skulle stänga. Det gjorde att jag blev väldigt stressad. Tillslut hittade jag rätt och jag hann med incheckningen i tid.

Efter mycket om och men kom jag fram till båten och min hytt. Även om mitt nät inte fungerade som det skulle så hade jag allt som jag behövde inför natten. Klockan 07.00 på måndagen kom jag fram till Trelleborg och svensk mark. Där väntade finaste moster som hade kört 70 mil för att hämta mig.

Det blev en lång resa till Västerås, men tillslut kom vi fram! I Västerås väntade min kusin Gustav och katterna. 

De senaste dagarna har det varit skola på distans som vanligt. I tisdags hade jag prov i botanik och det gick helt okej! Idag bestämde jag mig för att gå till en kvarterskrog här i Västerås som har en sjukt god gorgonzolapasta. Det tog ett tag för mig att gå dit, men det var så värt det! 
Väl där fick jag kaffe medan jag väntade på maten. Så lyxigt! 

Det är väldigt stor skillnad på hur Litauen och Sverige har hanterat krisen. I Litauen är det numera obligatoriskt att bära ansiktsskydd om man går ut. Innan dess har majoriteten haft både handskar och skydd på sig. I mataffärerna har personalen dessutom på sig visir i tillägg till munskydd och handskar. Om en skulle gå ut utan munskydd skulle det anses som konstigt. Här i Sverige är det tvärtom. Det är väl svårt att veta om Sveriges metod fungerar i dagsläget, men för mig känns det tryggare att vara hemma i sådana här märkliga tider.

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

Allmänt, Veterinärstudent | |
#1 - - Mormor:

Välkommen hem Julia!!!!! Skönt att veta var du är. Sverige är ju bäst. Ingår botanik i din kurs? Vad läser du då? Själv har jag köpt en massa små fröer + jord, så nu ska det bli en liten trädgård på balkongen.
Kramar mormor

Upp