Ledighet & sommarjobb

Jag åkte tillbaka till Kaunas för lite mer än två veckor sedan och har sedan dess varit helt ledig skolmässigt. Jag hade en final exam i Veterinary hygiene dagen innan jag åkte och efter det har vi endast haft två icke-obligatoriska prov schemalagda i januari. Jag valde att inte göra dessa för att kunna vara ledig längre. 
 
Jag kom fram till ett snötäckt Kaunas under eftermiddagen. Flighten från Eindhoven tog lite mer än två timmar och jag kom fram till en pytteliten flygplats. Efter att jag hade hämtat min incheckade väska på bagagebandet tog jag en bolt från flygplatsen hem till min lägenhet. Det tog knappt 20 minuter att komma hem, vilket är en stor kontrast till hur det annars brukar vara när jag tar flyget till Vilnius istället.
 
 
En viss liten krumelur hade lite separationsångest och lade sig själv i min resväska ett par gånger i protest.
 
 
 
Väl hemma packade jag upp mina väskor direkt och installerade min nyköpta Apple TV. Därefter sprang jag ned till Rimi och köpte bara det mest nödvändiga då min kyl var helt tom. 
 
Sedan dess har jag även träffat och hängt med några av de som också redan är här. Eftersom Ajanta fyllde år häromveckan gick vi till Solo för att lämna av lite paket och passa på att prata lite eftersom man med tanke på pandemin och de stränga restriktionerna i Litauen inte ses så ofta.
 
Det har dock inte varit så jobbigt att sitta inne för det mesta det senaste veckorna då det har varit väldigt kallt ett par dagar. Det är först nu under de senaste dagarna som det har blivit varmare. Den kallaste dagen här var det cirka -18 mitt på dagen. Trots det har jag varit ute och gått lite. Dels till mataffären, men också till Caffeine för att köpa en kaffe. Då har jag valt att vissa dagar gå en bit längre till Gamla stan för att få lite luft och kondition. 
 
 
 
 
 
 
Förutom att titta på serier, läsa böcker och vissa dagar träffa mina kompisar, har jag också påbörjat min ansökan om att få tillgodoräkna en kurs som vi ska ha i vår. Det har inneburit att jag har mailat fram och tillbaka med både min skola här, men också massor med Stockholms universitet där jag har läst de kurserna som jag ska tillgodoräkna nu. Håller tummarna för att det ska gå igenom och att jag kanske slipper en kurs i vår. 
 
Dessutom som varje januari-februari har det blivit dags för mig att söka sommarjobb som djurvårdare igen till sommaren. Förra året jobbade jag på ett djursjukhus uppe i Falun och trots att själva jobbet och miljön i sig var fantastisk, var det också tufft att inte vara hemma i Stockholm över sommaren när jag även under den övriga delen av året inte heller har varit där. Det har gjort att jag mest har sökt jobb till kliniker som ligger i Stockholmsområdet. Jag skickade de flesta ansökningarna innan jul och även nu i januari. Nästa vecka har jag totalt tre intervjuer med tre olika kliniker/sjukhus. Hoppas att jag kasnke är med sommarjobb inom kort!
 
 
Även om vissa dagar kunde vara både långa och krävande saknar jag min sommar på operationsavdelningen. Speciellt när vi hade sådana här trevliga patienter.
Allmänt, Veterinärstudent | |
Upp